ANTONIN-personenvervoermodel voor Île-de-France (Groot-Parijs)

Significance heeft een nieuwe versie van het ANTONIN-model ontwikkeld voor de regio Île-de-France. De regio Île-de-France is divers en omvat de sterk verstedelijkte stad Parijs, de voorsteden en meer landelijke gebieden. De nieuwste update van het model is gebaseerd op de EGT-reisonderzoekgegevens van 2018-2019 en uitgevoerde werkzaamheden zijn modelontwerp, vraagmodelschattingen, OV-toedelingen en softwareontwikkeling.

ANTONIN is ontwikkeld in opdracht van Île-de-France Mobilités, de autoriteit die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in de regio. Het model is eigendom van deze autoriteit. Het eerste ANTONIN-model werd in de jaren 90 gemaakt en is sindsdien is het model voortdurend verbeterd. De medewerkers van Significance zijn vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling ervan.
ANTONIN is een uitgebreid multimodaal personenvervoermodel voor de hele regio Île-de-France. Het model integreert een tailor-made vraagmodel binnen de Cube-software. Het vraagmodel is een tour-based gedesaggregeerd type model en bevat specifieke modellen voor twaalf reismotieven. Het model is multi-modaal en bevat de vervoerwijzen autobestuurder, autopassagier, motorfiets, openbaar vervoer (met lopen of auto als voor- of na transport), fiets en lopen. Het toedelen van de openbaar vervoer verplaatsingen en de keuze van sub OV-vervoerwijzen, waaronder trein, metro, tram en bus, zijn geïmplementeerd in Cube.

Belangrijke kenmerken van het model

Vraagmodelschatting: Eigendomsmodellen voor auto, openbaar vervoersabonnementen en motorfietsen; reisfrequentiemodellen voor twaalf verschillende reismotieven; en geneste vervoerwijze-bestemmingskeuzemodellen voor elk van de reismotieven. De vraagmodellen zijn geschat op basis van de regionale mobiliteitsenquêtes (EGT).
Softwareoptimalisatie: De vraagmodellen zijn geïmplementeerd in tailor-made software, waarbij de rekentijden zijn geoptimaliseerd door toepassing van multi-threading en een efficiënte convergentiemethode. De vraagmodules zijn geïntegreerd in de Cube-softwareomgeving.
Toedelen van openbaar vervoer: Uitgebreide kalibratie en validatie van verschillende OV vervoerwijze aandelen, aantal gereisde verplaatsingen met de sub OV-vervoerwijzen en elasticiteiten van het route toedelingsmodel voor openbaar vervoer. Dit zorgt voor een nauwkeurige weergave van de opties voor het reizen met het openbaar vervoer en concurrentie tussen verschillende OV-lijnen en OV-vervoerwijzen.
Bereikbaarheidsmaten: De composite cost optie in Cube (vergelijkbaar met een logsum) wordt gebruikt om de bereikbaarheidsmaten te berekenen in het toedelingsmodel, deze bereikbaarheidswaarde is invoer voor de vervoerwijze- en bestemmingskeuzemodule.

Het vernieuwde ANTONIN-model is een robuust en efficiënt hulpmiddel voor het plannen en beheren van investeringen in het openbaar vervoer in de regio Île-de-France.