Naast de projecten die we voor diverse opdrachtgevers uitvoeren, nemen we deel aan workshops, presenteren ons werk op conferenties en publiceren we in wetenschappelijke tijdschriften. Hier vindt u de bevindingen die we hiermee doen.
De duur van een reis is belangrijk voor reizigers: ze waarderen het als de reis korter duurt, en vinden het vervelend als hij langer duurt. Wanneer er geïnvesteerd wordt in de transportinfrastructuur dan heeft dat vaak tot doel om de reistijd voor de gebruikers te verbeteren, maar het kan ook voorkomen dat een reis juist langer gaat duren.
Lees deze case
SPARK (Strategisch Personenauto Rekenkader) is een nieuw prognose-instrument om op nationaal niveau de omvang en samenstelling van het personenautopark te ramen voor verschillende omgevingsscenario’s en diverse (fiscale) beleidsmaatregelen.
Lees deze caseBus Rapid Transit – snelle, hoogfrequente en comfortabele ‘metrobussen’ – vormen een extra optie om de grote uitdagingen in de transitie naar een bereikbare, schone en veilige leefomgeving het hoofd te bieden. Om te onderzoeken wat BRT precies inhoudt en wanneer dit een kansrijke mobiliteitsoplossing is, hebben Arcadis, Significance, PosadMaxwan en Berenschot het manifest BRT opgesteld. Dit gebeurde in opdracht van het Ministerie van IenW.
Lees deze caseSignificance heeft samen met andere partijen binnen de alliantie goederenvervoer BasGoed geactualiseerd van basisjaar 2014 naar basisjaar 2018. Om kwalitatief hoogwaardige goederenprognoses te kunnen maken is het belangrijk om uit te gaan van recente en accurate basisgegevens. Daarom is in 2021 en 2022 het basisjaar van BasGoed geactualiseerd naar 2018.
Lees deze caseHet 4de generatie verkeersmodel voor personen in Vlaanderen is volledig agent-gebaseerd, zowel in design, schatting als toepassing.
Lees deze caseIn 2020 heeft Significance een nieuwe module ontwikkeld die vracht- en bestelautoritten prognosticeert voor het VMA-model van de Gemeente Amsterdam. Hiermee kunnen impacts van beleids- en infrastructuurmaatregelen op het vracht- en bestelverkeer in en rondom Amsterdam beter ingeschat worden.
Lees deze caseTigris XL is een zogenaamd Land Use Transport Interaction (LUTI) model. Het is rond 2005 ontwikkeld in opdracht van Rijkswaterstaat (RWS) met als doel inzicht te geven in de ruimtelijke effecten van opties voor nieuwe infrastructuur, en de bereikbaarheidseffecten van opties voor nieuwe verstedelijking. Sinds 2011 is het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) mede-eigenaar en gebruikt het PBL het model voor scenario- en evaluatestudies.
Lees deze caseSignificance heeft het Groei Model 4 (GM4) ontwikkeld, de kern van de geactualiseerde Nederlandse nationale en regionale personenvervoermodellen (LMS en NRM), in een project in opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail. Nederland heeft een lange geschiedenis op het gebied van strategische modellering van personenvervoer en Significance is sinds de oprichting continu betrokken geweest bij het verbeteren van de multimodale modellen op nationaal en regionaal niveau.
Lees deze caseDe laatste jaren zijn diverse market-can-bear testen uitgevoerd in verschillende landen (bv Duitsland, Nederland, Oostenrijk) om te bepalen welk deel (de zogehete extra heffing) van de prijs spoorwegbeheerders vragen for het gebruik van het spoor.
Lees deze caseHARMONY is afgeleid van de engelse werktitel: “Holistic Approach for Providing Spatial & Transport Planning Tools and Evidence to Metropolitan and Regional Authorities to Lead a Sustainable Transition to a New Mobility Era”.
Lees deze caseIn opdracht van het ministerie van Financiën heeft Significance samen met het onderzoeksbureau CE Delft de effecten van een vliegbelasting onderzocht. Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat een belasting op luchtvaart een beperkt, maar positief effect heeft op de welvaart, de economie en het klimaat.
Lees deze case
De BBI-ov is een gebiedsindicator voor de bereikbaarheidskwaliteit van het integrale ov-systeem. Significance heeft het Kennisinstituut voor het Mobiliteitsbeleid (KiM) ondersteund bij de uitwerking van deze BBI-ov.
Lees deze case